יום ראשון, 19 באפריל 2015

על צליאק וגלוטן

גלוטן הוא התוצר של חלבונים הנמצאים באופן טבעי בזרעי דגנים, במיוחד חיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל. הגלוטן הוא האחראי לאלסטיות של הבצק, ומאפשר לתסיסתו, כמו כן מעניק את המרקם הספוגי והאלסטי של הלחם והעוגות.
עבור אנשים רבים,אכילת גלוטן גורמת נזק לקיר של המעי הדק. יש אנשים שסובלים מרגישות לגלוטן במזון, שנקראת מחלת צליאק, מחלה זו במקורה גנטית ומופיעה בדרך כלל בילדות, אך יכולה להופיע גם בבגרות. אנשים אלו מאוד רגישים לגלוטן, ולא יכולים לאכול מזון המכיל אותו.
אצל חולי צליאק  הגלוטן גורם לנזק לרירית של המעי הדק, המונעת עיכול תקין. ללא גלוטן בדיאטה היומית, המעי חוזר לתפקד כרגיל, תוך תקופה המשתנה\ בין כמה שבועות עד למספר חודשים.
על המטופלים האלו יש להימנע לחלוטין מחלבוני חיטה, שיפון, שעורה, ושיבולת השועל.   

אנשים עם מחלת צליאק צריכים להימנע מלחם, פסטה (אטריות), עוגיות, עוגות, דגני חטיפים, חטיפי דגנים, קבאב, פיצה, רטבים לבנים, גרנולה, מצופה בפירורי לחם, פירורי לחם, בירה, ויסקי ווודקה.
הביטוי "מכיל גלוטן", שנמצא בחבילות של מוצרי מזון שונים, מיועד להתריע אנשים עם רגישות או הסובלים מתגובות אלרגיות לחלבון זה, כך שהם לא יצרכו את המזון.
משוער שבין 1% ל -2% מהאוכלוסייה סובלים מרגישות לגלוטן, אם כי עד מחצית מחולי הצליאק אינם סובלים מתסמינים חמורים שמפריעים לחיי היום-יום שלהם. 
מחלת הצליאק היא כרונית, אנשים הסובלים ממנה צריכים להקפיד על אכילה נטולת גלוטן במשך  כל החיים. הגבלה זו תלויה גם במידת הרגישות של האדם לגלוטן.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה