יום ראשון, 12 באפריל 2015

שגרה מסודרת עם הילדים

החופש נגמר ולאט לאט חוזרים לשגרה. שגרה, מושג שנשמע כאילו ששייך רק לעולם הגדולים, אך האחריות עליה חייבת להיות בנו כבר מגיל קטן. קביעת השגרה היא חיונית להתפתחות הילד, חלק חשוב מהרכבת המנטליות ומושג הזמן בילדות.
אפילו בצרכים הבסיסיים ביותר, הילדים צריכים להיכנס לקצב מסוים. כשמדובר בפעוט, חזרה על אותן שעות הנקה והחלפת חיתולים, מרגיעה את התינוק ומעניקה לו יותר ביטחון. אם מדובר בילדים קטנים, שעת האוכל או שעת השינה, גם הן צריכות להיות קבועות ומחושבות ע"י ההורים, מכיוון שעד גיל מסוים אין לילדים את היכולת לקבל החלטות שלוקחות כשיקול את טובתם האמיתית. על ההורים כן להכין את הילדים הללו, על מנת שבעתיד יוכלו להיות יותר עצמאיים.

כמובן שזה לא אומר שלקטנטנים צריכים להיות חיים עמוסים ומלאי משימות, ובטח שלא חסרי גמישות. חשוב שהילד יבין שישנם זמנים שונים מהרגיל, אבל יש להתייחס אליהם כיוצאים מן הכלל. למשל: יום עם סבא וסבתא, לא בהכרח צריך לעמוד על אותו לוח זמנים הנהוג בבית, מספיק להסביר לקטן את הסיבה.

קביעת מקומות מוגדרים בבית לביצוע כל משימה יכולה לעזור לסדרם של הילדים. הם חיים ב"כאן ועכשיו" ודחית ההנאה הינה קשה מאוד. לדעת בפרטים איך יהיה סדר היום, משדר להם ביטחון ומאפשר את בניית הרעיון של זמן ומקום, דבר מאוד חשוב להתפתחות הילד.

חשוב שהשגרה תחושב ותפותח לפי הצרכים של כל ילד. ככל שהם גדלים, הם יכולים לקבל יותר אוטונומיה, ולקחת חלק בקביעת הזמנים למשימות היות. המילה האחרונה, כמובן, היא של ההורים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה